pengikut setia

Saturday, 12 May 2012

minggu bahagia a.k.a HEAVEN

novel yang tunggu giliran untuk dibaca!
Assalamualaikum!!

ada orang tak??[hehe]..
mestilah ada kan...soalan you cliche sangat!![ouww!][=D]
baiklah...macam biasa...hidup tak ada kerja ni..memang heaven bahagia sangat!!
mana kan tak bahagia..makan..tidur..makan..tonton tv..makan..santai2...[hmmm]..makan saje..[hehe]
tak adalah..hidup macam orang lain juga..tapi yang membezakan antara kita adalah kerja...[ohh..sadis jap..]
minggu ini sahaja aku dapat banyak undangan perkahwinan rakan2 dan teman2..
yang sekampung..yang seperjuangan di UKM..dan tak lupa..yang sedarah daging...
memang full penuh jadual aku tiap minggu...alangkah seronoknya andai tiap minggu tu penuh dengan acara yang membawa duit masyuk...[fuhh!] syurga!!
baiklah...hentikan angan2mu...angan2 takkan berjaya tanpa usaha...right?? betul??
makanya...tahniah buat teman-teman yang akan melangkah ke alam perkahwinan...!!
[jangan tanya aku bila lagi ye...nak kena sekeh??][=P]
dan awal minggu ini aku dapat satu panggilan masyuk...[hehe]
bukanlah [takde maknanya]....aku dapat panggilan dari mak cik aku...
beliau ada tanya2 pada sedara mara dan rakan taulan..
manalah tau ada lowongan2 kerja untuk anak buahnya ni..
dan alhamdulillah...mak [panggilan untuk mak cik] dapat satu lowongan kerja untuk aku...
[huk3]..terharu pulak rasanya...TERIMA KASIH MAK!
ada juga yang caring perihatin pada diri aku ini...
dan ini telah membuka mata aku..bahawa orang2 sekeliling aku amat ambil berat tentang diri aku...[sedih kejap]
dan aku pun dengan senang hati hantar resume pada mak...dan mak akan serah pada saudaranya itu..
makanya EMAK aku adalah orang yang paling gumbira...[haruslah kan]
walaupun tak confirm pasti lagi..
tapi sekurang-kurangnya...ada peluang untuk anak manja beliau ni kerja..amiinnnnnn!
mak aku selalu risau..anaknya tak kerja-kerja lagi...[mak mana yang tak risau!cuba cakap!]
insyaAllah mak...mun akan dapat kerja nanti..sabar ye..[padahal sedih jugak, DUIT MAKIN NIPIS!]
baiklah...sampai sini dulu...setakat ini..
ahhaaa...satu lagi..sekarang tengah buat novelathon..a.k.a..membaca novel tanpa henti...
dan nak tahu apa perkataan yang boleh menggambarkan keadaan itu[membaca novel tanpa henti]?

HEAVEN!!



:: TERIMA KASIH ALLAH ::




Tuesday, 8 May 2012

adil dan keadlian..

gambar hiasan oleh ILUVISLAM
assalamualaikum!!!selamat pagi warga Malaysia..semoga dalam rahmat Allah jua...
alhamdulillah...hari ini matahari kembali tersenyum girang...semalam hujan dan mendung sepanjang hari...
semangat pun lemau dan kurang bertenaga...bukankah Allah itu Maha Adil?setiap apa yang Allah beri semalam Allah akan ganti pada hari ini...dan hari ini aku kembali seperti dulu...aku adalah aku...aku yang sukaria..ceria..dan gumbira! tidak dinafikan...entri2 sebelum ini aku masih mencari identiti...kalau entri sebelum ini aku 'berbangga' sebab aku diberi kemudahan dan tidak dibebankan untuk memilih antara dua...tapi inilah kelemahan yang harus akui sebagai hamba yang mendengar dan taat [sami'na wa ato'na]..Allah beri mudah pada hal lain..tapi aku diuji dengan perkara yang lain..bukankan Allah itu maha adil?..dan akhirnya..aku kembali menjadi yang dulu..aku yang hu-ha2..yang selalu cakap macam huru hara..aku tidak mahu dibayangi oleh sesuatu yang aku minati atau kagumi...aku perlu jadi diri sendiri..ini juga salah satu kelemahanku..selalu terikut-ikut akan pesona insan lain...sedangkan aku juga punyai pesona sendiri..yang tiada pada orang lain..ya Allah...tetapkanlah aku pada jalanMu..jangan dipaling lagi iman ini...[amin]..tapi jangan dianggap apa yang aku tulis sebelum ini adalah sia-sia..kerana aku masih mencari dan memperbaiki diri yang serba kekurangan..yang penting...ia masih menjadi kecintaanku sehingga kapan pun!

::TERIMA KASIH ALLAH::

Monday, 7 May 2012

dilema..delima

alhamdulillah...bulan mei sudah diminggu kedua..murid-murid sekolah pasti sudah tidak sabar menunggu akhir bulan sebab nak bercuti..[betul tak?][hehe]..tidak kurang juga para guru[2x5 juga!]tidak sabar untuk menikmati cuti selama dua minggu..bagi saya yang masih menanggur [tanam anggur] ini..cuti atau tak..sama saja..tiada beza..tiada apa yang istimewa..[huhu]..
bagi mereka yang lepasan SPM..saat ini adalah penentu masa depan mereka..mereka sedang sibuk menyemak tawaran masuk ke IPT..pilih sama ada matrikulasi atau UPU?..diploma atau tingkatan enam??[ahh!!] semuanya bagus..semuanya berkenan!..saya terimbau kenangan sewaktu lepas SPM dahulu..segala jenis borang diisi [kecuali borang nikah/kahwin][:)]..segala laman web universiti dilawati..hanya inginkan yang terbaik untuk masa depan sendiri..[hmm]..demi mencapai cita-cita sanggup redah apa sahaja..
..alhamdulillah..saya telah menerima tawaran matrikulasi..perasaan pada waktu itu..hanya Allah yang tahu..syukur dan terharu..!dan bercakap mengenai dilema dan pilihan...
saya tidak perlu susah dan berada dalam keadaan yang sukar memilih..saya tidak menerima tawaran lain selain daripada itu..
memang kalau difikirkan..saya antara mereka yang 'bertuah' kerana terus diberi pilihan dan keputusan..mungkin itu juga berdasarkan apa yang saya selalu doa dan pinta..[setiap kali selepas solat]..agar memudahkan saya membuat pilihan..dan diberikan apa yang terbaik untuk saya..alhamdulillah..saya tak perlu keliru..dilema untuk membuat pilihan...dan perjalanan pengajian saya..saya terus dilorongkan kearah yang memang terbaik buat saya..kadang saya terfikir..memang ini yang Allah tentukan buat saya..tiada masa untuk saya menyesal atau mengeluh..jika kita redha..
insyaAllah..segalanya lancar..percayalah..jika kita serahkan segalanya kembali kepada Allah..tiada yang mustahil buatNya!

Sunday, 6 May 2012

hanya pada nama

saya amat kagum dengan beliau...walaupun baru memeluk islam dalam beberapa tahun...namun beliau mampu mengucapkan hadis denagn lancar sekali..sedang saya?[hmm]..hanya mampu mendengar [pada waktu itu]..malu menujah dalam diri..malu kerana tidak bisa seperti beliau..sedang islam saya sejak lahir..islam saya adalah warisan dari ayah dan bonda..islam saya yang memang sudah terjamin keislamannya..saya mula muhasabah..ya..saya berhijab..bersolat..mengaji dan membaca al-Quran..namun adakah saya menerapkannya dalam hidup seharian?saya jadi malu pada Allah..pada kekasihnya Rasulullah...malu!!ya...boleh dikatakan hampir semua yang baru memeluk islam..akan mendalaminya sehabis mungkin...sedang kita yang memang tercap sebagai muslim..hanya mengambil ia sebagai mudah..[take things for granted]...hamya mampu mendengar dan menerima..namun kurang memberi..bukankah islam menggalakkan kita untuk lebih memberi dari menerima?? ya Allah...pohon kekuatan..pohon keampunan..saya mahu jadi seperti muslim itu..muslim seluruh jiwa dan raga..muslim dalam setiap aspek kehidupannya..muslim yang bukan hanya pada nama..!

Thursday, 3 May 2012

teknologi sering membuat manusia bangga..
bangga kerana mampu menguasai teknologi yang paling terkini..
bangga kerana dengan teknologi mereka dihormati
namun..
tidakkah kita sedar..
semakin canggih sesuatu teknologi itu..
semakin jauh kita dari masyarakat..
semakin kita tidak mengenali jiran sendiri
semakin membuat kita nafsu nafsi
teknologi telah membuat manusia hidup sendiri..
manusia tidak lagi menjengah tetangga
manusia tidak hirau orang sekeliling
tiada lagi tegur sapa dan  manis muka
tiada lagi sapa mesra yang mempesona
manusia hidup bersama teknologi
manusia bercakap melalui teknologi
teknologi kadangkala mengajar manusia untuk menang sendiri
untuk bersendiri dan menyendiri

apa ia salah teknologi??
atau manusia yang semakin buta hati akan amanah ALLAH sebagai khalifah di muka BUMI ini?

Tuesday, 1 May 2012

kita semua akan belajar perkara baru setiap hari..
setiap detik malah setiap saat..
semuanya harus kita telan dan hadam
agar menjadi pedoman dan pengajaran
menjadi panduan agar tidak tersilap langkah
dan kerana perkara itu kita juga bisa 
menjadi manusia yang lebih dewasa
menjadi lebih matang untuk menghadapi hari TUA..

tunggu teduh dulu.....

ini kali pertama saya membaca novel yang ditulis oleh beliau...
belum pernah sekali saya menyentuh atau membelek...
namun hari itu tangan saya terus menggapainya dan membayar tanpa banyak kata...
hmm...mungkin juga kecewa sebab tidak dapat mencari novel dari penulis yang diminati..
sekali membuka..membuat hati cukup debar dan tertanya-tanya...
hampir separuh saya sudah bisa mengikut rentaknya..
seolah saya adalah watak utama!...
MAHA BESAR ALLAH!! memberi keistimewaan pada hamba ini yang mempunyai bakat menulis sebegini...
tiada satu ayat ketinggalan..apatah lagi satu ruang perkataan...
semua saya suap..mamah dan telan..
oh!!sungguh manis...sunggug enak..
tiada satu pun yang terkeluar kembali...
diproses dan dihadam sehingga terbawa-bawa di fikiran..
masih segar rasanya...dan rindu pada dua TANAH HARAM turut mencengkam jiwa!!
mana bisa saya merasa rindu yang setebal itu!
MAHA SUCI ALLAH!
mencipta rasa rindu pada yang sepatutnya....
garapannya yang luar biasa...
seolah-olah saya juga berada di sana...
rindu semakin membuak!

saya akan terus mencari karya-karya beliau..
agar dapat memberi inspirasi dan mewarnai hati ini...
sehingga akhir nanti...=)

Link

TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA JEMPUT DATANG LAGI...=)