pengikut setia

Sunday 10 July 2011

Hidangan 1 MALAYSIA


Alhamdulillah...
Itu yang mampu aku ucapkan untuk hari yang cukup aman hari ini
Aku bersyukur kerana Allah masih memberi nikmat keamanan kepada negaraku tercinta Malaysia
Setelah berlaku sedikit kekecohan semalam
Aku juga terfikir, jika sesuatu yang dahsyat berlaku apa akan terjadi pada Tanah Melayu ini?
Ya Allah..semoga dijauhkan dari segala perkara yang memudaratkan [amin]
Hari ini memang agak kelam dan suram
Mendung melewati sepanjang hari 
Membuatkan otakku sedikit kelam dan suram [huhu]
Apa yang kau gelakkan?
Cuaca juga mempengaruhi emosi seseorang, teman!
Dan satu perkara yang membuntukan adalah apabila waktu kedapur
Tiada idea mahupun ilham yang datang untuk menyediakan menu makan siang
Ahh! Tension!
Dan akhirnya, Hape kucapai
Ku dail nombor sepupu yang menjual ikan dan meminta ikan semilang sebanyak 1kg sahaja
Aku bongkar, geledah segenap inci lemari es 2 pintu itu
Ha...dan ketemu sama sang sawi, kobis dan karot serta udang 
Siaplah kalian, akan kukorban menjadi santapan maharani!! [heheh]
Setelah kuperoleh semua bahan kumulai dengan Isti'azah, Basmalah, Selawat Syifa' dan beberapa potong doa dan aku mulai menumis dan menanak semuanya di atas api
Akhirnya, setelah hampir sejam lebih didapur tua
Siap hidangan makan siang yang aku buntu pada awalnya
Ikan Semilang sambal dan sayur campur Chinese style
Bersama nasi sihat dari India ~ tiada kanji dan penuh khasiat [kerana ibu hidapi diabetes]
Ibu mulai dengan Doa makan dan selawat syifa'
Kami berdua makan dengan penuh nikmat dan bahagia
Diselang seli dengan gurau senda dan ceritera
Ahh! Ahad yang suram tadi bertukar ceria
Hanya dengan sepinggan nasi putih India dan ikan semilang sambal serta sayur Cina
Dan baru kusedari....hidanganku...
1 MALAYSIA!!

No comments:

Post a Comment

Link

TERIMA KASIH DAUN KELADI, ADA MASA JEMPUT DATANG LAGI...=)